"Výraznejší rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily je základom pre ochotu motoristov prejsť na nízkoemisné vozidlá,"
uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Takmer tri štvrtiny všetkých
nabíjacích bodov, a to 1053, sú s výkonom 22 kW na striedavý prúd (AC) a
takmer jednu štvrtinu (334 ks) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50
kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (96) sú ultrarýchle DC nabíjačky s
výkonom 150 až 350 kW.
Nabíjacie lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku.
V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj, v ktorom
je 22 % všetkých lokalít, čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj
najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický samosprávny
kraj s podielom po 14 %, Nitriansky a Trenčiansky kraj majú každý 11 % z
celkového počtu lokalít, Žilinský a Banskobystrický po desať percent.
Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom samosprávnom kraji, a
to deväť percent.
Vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily musí podľa SEVA
Slovensko výrazne pridať, keďže sa v roku 2035 podľa schválenej
legislatívy skončí predaj bežných vozidiel so spaľovacím motorom a v
celej Európskej únii sa budú môcť predávať už iba úplne bezemisné
vozidlá.
Už v najbližších týždňoch SEVA očakáva odštartovanie podpory pre
výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme desať miliónov eur, ktorá bude
financovaná z plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo
hospodárstva SR. V prvom štvrťroku sa ďalej otvorí podobná schéma v
objeme vyše šesť miliónov pre podnikateľské subjekty. "Veríme, že
ešte tento rok sa spustí aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích
bodov na diaľniciach, na čo by malo ísť z plánu obnovy ďalších 30
miliónov eur," dodal Križanský.